wijzijninnoorwegen.reismee.nl

Snel weg van Massa is Kassa

Vandaag met gierende banden van deze camping af, trein was leuk maar camping was als een rijstwafel die je in 4 gelijke stukken moet breken, precies, dat gaat nooit. Te vol, te massaal. Hoe schril is het contrast dan vandaag. Melkevoll bretun camping, aan de voet van twee gletsjers en een mega waterval. Dat is pas idyllisch zei Sylvia, midden in de natuur.  Gaan we daarheen vandaag en pakken we onderweg nog een wandeling naar de Boyabreen gletsjer mee, die ligt op de route.

Van de eerste 90 km hebben we denk ik maar 40 km daglicht gehad, de rest was allemaal tunnels. Er was er zelfs eentje bij van 24,5 km. 70 km max snelheid, zit je bijna 25 minuten in een tunnel. Elke 500 meter een noodtelefoon aan de wand en een brandblusser, dat schept vertrouwen. Na die langste tunnel…… Sylvia’s worst nightmare, we moeten het Sognefjord overvaren, anders 350 km omrijden. Elke 15 minuten een overvaart, tocht duurt 20 minuten.

We kwamen aan en konden gelijk doorrijden, zie het filmpje. Daarna door jostalbreen nationaal park. In een dorpje vlak voor het park nog even een broodje voor de lunch gekocht en gegeten. Achter de kassa van de Joker (supermarkt) stond me toch chagrijnige takketrol achter de kassa, kon geen woord of vriendelijkheid van af. Ik zei nog tegen Sylvia, ze is echt NORS.

Daarna door naar de nieuwe camping voor vandaag. Had gisteren gebeld en als ik voor 16.00 uur zou komen, dan is er nog wel plek. Zijn maar 20 plekken waarvan maar een paar met stroom, camping is populair bij natuurliefhebbers. Nou, Sylvia heeft haar zin gekregen hoor, als je buiten zit dan waait soms de wind van de waterval tegenover de camper je zeiknat en links en rechts uitzicht op de gletsjer. Alleen…..het weggetje er naar toe, 30 km zo smal…Paar keer achteruit gemoeten (en iedereen die achter mij zat dus ook). Normaal sta ik wel eens in de file, nu was ik de voorste in de file.

Er was ook een tunnel, zonder licht waarvan je na 2 minuten denkt, zou er ook aan de andere kant een opening zijn, of gooien ze de ingang straks dicht? Stikkedonker, soort amateurisch gebouwd golfplaten ding. Maar er was  na een tijdje gelukkig licht aan het einde van de tunnel. Heb je je overigens als eens afgevraagd, wat zou een Noor wegen? (Dank Wesley voor de flauwe grap).

Op de camping (hoe klein ook) hebben ze alles, stortplaats voor WC en vuilwater, elektriciteit en….voor mij het meest belangrijke WIFI. Ik heb inmiddels al 20 gb verstookt via mijn mobiele abonnement dus dat is wel eens lekker, vanavond Netflix serietje kijken met een wijntje erbij.

We lopen 2 dagen voor op ons schema, dus vanavond hebben we een directievergadering over de route en de evt. extra dingen die we gaan doen.

Tot morgen, groet,

John en Sylvia.

Reacties

Reacties

Yvonne

Jullie mogen wel oordoppen in doen met slapen.
Bijzondere plek om te staan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!