wijzijninnoorwegen.reismee.nl

Aardappelen zijn het nieuwe goud

Vanochtend op de Kinsarvik camping vuil water geloosd en schoon water ingeladen. Dan kun je weer een paar dagen vooruit. Op naar Flam camping maar niet voordat we 3 watervallen hebben bezocht. Net na de camping bij een benzinepomp de diesel en de koffie aangevuld. De waterval was gigantisch, je moest helemaal omhoog rijden naar de top van het fjord, waarvandaan het water naar beneden storte. Was wel lekker koud daarboven. Beneden in het dorpje hadden we een supermarkt gezien, de joker. Nou zijn inderdaad jokers. We wilde vanavond gebakken aardappel met sla en vlees eten. Wij pondje aardappelen gehaald. Zijn hele goede aardappelen hoor, want je kunt voor de prijs van die aardappelen ook 4 liter diesel kopen hier. Toen onderweg naar de tweede waterval, mmm, smal weggetje, op ¼ van de route werd het zo smal dat er zelfs geen fietser meer langs kon, en het was een weg met tegemoet komend verkeer, we hadden al een paar keer onmogelijk moeten manouvreren, daar waren we klaar mee.

Dat gaan we dus niet doen, er zijn grenzen, maar ja, waar keer je. Iets verderop was de weg wat breder en hebben we cm voor cm heen en weer gestoken tot de camper de andere kant op stond. Door naar de laatste waterval, hiervoor moesten we door een 10km lange tunnel, midden in de tunnel zei de navigatie: neem op de rotonde de tweede afslag, wij dachten dat we een software fout in het apparaat hadden ontdekt, maar nee hoor, het klopte, gewoon een rotonde in het midden van die tunnel, er kwam nog een tunnel op uit, zie ook het filmpje, bizar.

We zijn nu in Flam (met een rondje op de A, maar die toets heb ik niet op mijn laptop). Op een zg. terrassen camping. Tegenover ons aan de andere kant van de rivier, is het treinstation. Daarvandaan kan je in een uur naar de Myrdal hoogvlakte, hoef je een keer zelf niet te sturen. Dat gaan we morgen doen, dan is het nog redelijk weer, de dag erna gaat het plenzen.

Zo, nu die aardappels eten, kleine hapjes, langzaam aan, dan waardeer je ze des te meer.

Tot morgen, John en Sylvia.

Den en Ron

Ha buurtjes,

Zullen we aardappelen gaan exporteren? Die kosten hier bijna niets :-) Ga zo even het filmpje kijken, leuk om jullie zo te volgen. Las net dat de Flåmsbana een hoogteverschil van 865 meter overbrugd binnen 20 kilometer en daarmee het tweede steilste spoor ter wereld is. Veel plezier morgen en ben heel benieuwd hoe het is.

Den en Ron.

Ma

Nou heb je wel lekker gegeten des te meer wa deer je het als je thuis bent ik zie wel dat je mooie dingen ziet geweldig geniet ervan ik geniet met jullie mee en Ron en Dennis je heb het verkeerd hoor hier zijn water aardappelen het lijkt wel soep

Janneke Spiekerman

Wat is het leuk om dit te lezen en wat schrijf je het fantastisch zoals je het ook in het echt zou vertellen. En zo leer ik nog eens wat over het camper, tunnels en het reizen naar Noorwegen. Geniet!