wijzijninnoorwegen.reismee.nl

Ik mis alleen nog de ijsberen

Folgefonna nationaal park, dat is de bestemming voor vandaag, watervallen en een mooie ijzige hoogvlakte. De weg naar de hoogvlakte was gisteren nog dicht vanwege het weer, maar vandaag schijnt het zonnetje, dus we hebben weer eens mazzel.

Als je al geen tunnelvisie hebt, dan ontwikkel je het wel hier. Meer dan 15 tunnels onderweg van paar honderd meter tot 8km lang. Maar….er is altijd licht aan het einde van de tunnel. Dat ze geld vragen voor die wegen is heel begrijpelijk, wat een werk moeten ze hieraan gehad hebben, dat hebben ze echt verdiend. Ook op Fossen gejaagd, nee geen Vossen, maar Fossen. Fossen betekent in het Noors waterval. O.a. langfossen en lattefossen bezocht. Watervallen en ruige berggebieden zijn echt ons ding. Ook twee trollen gezien geloof het of niet, zaten in een Mercedes met Duits kenteken die persee moesten inhalen voor een bocht en er nog net goed mee wegkwamen.

Na de watervallen moesten we via een smalle weg door het Folgefonna nationaal park naar de volgende camping. We kwamen een tunnel uit en het leek wel of we een poollandschap door kruisten. Sommige meren nog bevroren en als je op een van die schotsen een ijsbeer had zien staan hadden we het niet eens gek gevonden.

Tussen de middag van die grote witte knackebrot sjoelschijven met lekkers erop zitten weghappen, helemaal top. Moest vandaag ook 2x in en uitparkeren bij een van de watervallen, anders kon er niemand meer door. Dat was best even spannend, maar in alle rust en goed opletten ging het prima.

Inmiddels op de camping, uitzicht over het fjord en rondom bergen en witte toppen. Wordt weer fris vannacht, maar daar beginnen we aan te wennen.

Tot morgen, John en Sylvia

Josette

Hadden jullie die skipakken maar nooit weggegooid

Esther

Wat jammer dat je geen ijsberen hebt gezien. Dan moet naar de zuid Pool gaan daar heb je ijsberen John.
Geniet nog lekker van de uit zicht en de natuur liefs esther