wijzijninnoorwegen.reismee.nl

In het land van Trollen en Vikingen

Vandaag 465 km naar onze eerste camping in Noorwegen. Je moet er wat voor over hebben hé om het ’s nachts koud te hebben. Vanochtend om 9 uur zaten we al weer op de snelweg en toen snel weg, want de snelweg was afgesloten voor onderhoud. Geen omleidingsborden of zo, gewoon helemaal niks. Snelweg is in het Zweeds “Motorväg” was inderdaad behoorlijk vaag. Via good old google maps een d-tour gevonden, maar koste ons wel een dik uur omrijden.

Uiteindelijk zaten we weer op een snelweg naar Noorwegen. Richting Oslo en vlak voor Oslo een lange tunnel in Richting het zuidwesten van Noorwegen. Voor de grens met Noorwegen in Zweden nog even diesel ingeslagen en op zoek naar lunch. Wat zullen we eten? Sylvia had al een vitt långbröd (Stokbrood) te pakken en zag dat al die zweden richting de friterad kyckling (gebraden kip) bar liepen. Daar bestelde ze gegrilde kip en dat aten ze met stokbrood.

Je moet toch een beetje inburgeren, dus wij ook maar zo’n zweeds stuk gevogelte besteld. Heet en in een doosje, op naar de camper op het parkeerterrein, tafel dekken en aanvallen. Zitten we net lekker te smikkelen, stapt er een Noor onze camper in, die kijkt wat verbaast rond en biedt daarna zijn verontschuldigingen aan. Die sukkel stapte in de verkeerde camper, hij moest de camper ernaast hebben.

Na de kip weer opweg, de grens over tussen Zweden en Noorwegen en een km of 15 voor Oslo de tunnel onder het water door naar het zuidwesten van Noorwegen. Een half uur door wat stedelijk gebied en daarna kwamen we in de ongerepte natuur. 3 uur rijden door een prachtige omgeving.

Rond half 6 waren we op de camping, terrassencamping tegen een berg aan, we kijken uit op de witte sneeuwtoppen van het bijgelegen nationaal park Folgafonna. Morgen trekken we dat gebergte in en gaan we watervallen en nog wat bezienswaardigheden spotten. Maar eerst de dekens klaar leggen, nu is het 8 graden, maar het wordt onbewolkt vannacht en we zitten redelijk hoog dus de temperatuur kan dalen tot het vriespunt.

Groeten, John en Sylvia

Ma

Wat een mooi uitzicht die water vallen zijn toch anders dan vorig jaar en die bergen met sneeuw kan je lang van genieten om dat het licht blijft