wijzijninnoorwegen.reismee.nl

Laatste reisblog

Vandaag zijn we van de camping van Legoland verkast naar een camping net onder Bremen. Bijna 480 km en dwars door Hamburg heen, omrijden was geen optie, duurde net zo lang, stond ook file. Maar achteraf waren we met een dik 1,5 uur Hamburg weer ontvlucht. Vlak voor Bremen weer file waardoor we over 480 km zo een beetje de hele dag hebben gedaan.

Vanochtend in Denemarken nog wat laatste zaken ingeslagen waaronder een hele lekkere lunch, zie de foto. Bij de visboer gescoord in Billund. Soort witte boterham, belegd met sla, 2 stukken gebakken vis, garnalen, zalmmousse en kaviaar. Was helemaal top. Die visboer kan nu dit jaar ook weer op skivakantie, dat dan weer wel.

Zijn net op de laatste camping aangekomen en zitten lekker in het zonnetje een schweinefleisch gerecht te bereiden dat ik hier in de buurt heb opgedoken bij de lokale supermarkt. En ik vond er ook nog een fles “Dornfelder”. Dat is een rode lokale duitse wijn die wel te drinken is. Rode duitse wijn is meestal niet te pruimen. Maar deze heeft Sylvia ik denk 15 jaar geleden in een restaurant besteld en ze was er helemaal lyrisch van sindsdien hebben we hem niet meer kunnen vinden. We gaan deze vanavond eens uitschenken en als het wat is, mikken we nog even een paar doosjes in de camper voordat we naar huis rijden. Morgen moeten we nog 350 km en verwachten rond 15.00 uur thuis te zijn.

En dan zijn er morgen ineens 21 dagen voorbij, hoe snel kan het gaan, time flies when you’re having fun. Gekampeerd langs meren, naast gletsjers, op hoogvlaktes, in bossen helemaal top zo midden in de natuur. Natuurlijk wel met die bijna 8 meter lange camper die van alle gemakken voorzien is, dus echt kamperen kun je het niet noemen. Goede bedden, opbergruimte, keuken, douche, toilet, navigatie, airco noem het maar op en het zat er in.

Aan de andere kant is het ook wel weer fijn om vanaf morgen meer dan een paar vierkante meter bewegingsruimte te hebben, zeker toen het de eerste week stevig koud was, zit je toch binnen met je kacheltje aan.

Heel leuk dat jullie ons gevolgd hebben en dank voor de leuke en spontane reacties.

Tot de volgende reis,

John en Sylvia

Legoland

Vanochtend lekker buiten ontbeten, het was om 09.00 uur al 27 graden, was een klamme nacht. Er staat wel een windje, dat scheelt. Na het eten de camper op de kampeerplek laten staan en naar de ingang van Legoland gewandeld. Je steekt de weg over van de camping en je staat voor de deur, slim gemaakt.

Ik plaats een paar fotos van lego bouwwerkjes. Legoland is leuk, wij zijn niet van die achtbaanfanaten maar er waren voldoende attracties en shows die ook voor ons leuk waren. Veel lego, dat dan weer wel, wat ze gebouwd hebben van dat spul, niet normaal echt knap, zo een beetje heel madurodam van Denemarken hebben ze gemaakt.

Rond 2 uur waren we er wel klaar mee, meer dan 30 graden en met een rugzak door zo’n park sjokken, het water liep van ons af. Terug naar de camping, douchen en in de schaduw zitten. Wat gek is is dat er heel veel Nederlanders waren, die kids hebben toch helemaal geen vakantie op dit moment?? Maar het was verder niet druk, en slechts bij een enkele attractie moest je een paar minuten wachten.

Het is 16.00 uur nu ik dit schrijf en ik denk dat ik over een klein half uur alles op moet bergen en naar binnen moet. Er is noodweer voorspeld, code oranje met zware onweer en stortbuien. Als ik naar rechts kijk ziet de lucht er in de verte groen-paarsig uit, meestal geen goed teken.

Zal allemaal wel meevallen denk ik, dat gedoe met code oranje, code geel, klopt nooit wat van. Maar ik sluit wel de dakraampjes voor de zekerheid straks. Mooiste beroep van de wereld, weerman. Voorspel je het goed, ben je de koning, voorspel je het fout probeer je het morgen weerman.

Morgenochtend pakken we alles in en rijden we een dikke 400 km Denemarken uit en voorbij hamburg. Daar hebben we de laatste camping en zaterdag rijden we dan de laatste paar 100 km naar huis. Mijn eigen bed, ook wel weer lekker.

Groet, John en Sylvia

De zweedse kruismug

Hoewel het verboden is in zweden om inheemse diersoorten naar andere landen te vervoeren of te importeren, lukt het af en toe toch een enkele diersoort de grens over te komen. Niet wenselijk want het kruisen van soorten kan leidden tot meer giftige soorten en verstoord de weerbaarheid van een hele voedselketen.

Hoewel ik alles heb proberen te voorkomen om geen diersoorten van Zweden naar Denemarken te vervoeren is het helaas toch niet gelukt. Ondanks diverse pogingen bij diverse benzinepompen en wasbeurten van voorkant van de camper heeft de zeer slimme en vindingrijke “Zweedse kruismug” weten te vestigen in Denemarken.

Van alles is geprobeerd om het beest achter te laten in zijn eigen habitat, zo is er over 3 verschillende bruggen in 2 richtingen gereden, zijn zowel zeer lage als hele hoge temperaturen gebruikt, zijn er vrouwtjes “Zweedse kruismuggen” ter verleiding ingezet maar niets mag baten.

Het parasiterende beest wist zich maar liefst 355 km verborgen te houden voor zijn dragers. Door het inzetten van speciale 4K camera’s is uiteindelijk toch vast komen te staan dat er nu ook gevreesd moet worden voor de Zweedse kruismug in Denemarken.

De bestuurder van het voertuig waarop het beest parasiteerde claimt geen andere exemplaren te zijn tegen gekomen op de beelden en verwacht mag worden dat het bij dit ene incident blijf. De regio rond Legoland is geĂŻnformeerd om een eventuele invasie van de Zweedse kruismug met passende maatregelen te kunnen beteugelen.

Voor meer informatie zie het filmpje van vandaag,

John en Sylvia.

Samen douchen is het nieuwe bezuinigen.

Normaal gesproken krijgen we na het plaatsen van een fotoserie, filmpje of stukje tekst 8 tot 9 reacties. Gisteren heb ik niets geplaatst, simpelweg omdat we op geen enkele manier verbinding konden maken met het internet. Zelfs mijn 4G hotspot op mijn telefoon wilde niet meewerken. Nul verbinding. Toen we vanochtend de snelweg opreden, opeens allemaal piepjes en meldingen op onze telefoons. Waar het blog bleef, waarom er geen foto’s geplaatst waren, we hadden gewoon meer reacties dan wanneer we wel iets geplaatst hadden. Sorry jongens, vakantie gaat voor.

Reden dat we geen internet hadden is dat we een camping hadden gevonden waar je aan het strand mocht staan (zweedse strand, zijn inmiddels in zweden). Een kraan met water hebben ze nog net op deze camping, maar voor de rest houdt alles op. Hele middag en avond lekker in het zonnetje en de zeewind gezeten, heerlijk. Geen internet, ook wel eens lekker (voor 1 dag hé, verder ga ik niet).

Nadat we naar Nordby shopping mall waren geweest hadden we deze camping aan het strand gevonden. Was weer een topdag. Maar dat was gisteren. Vandaag 425km door zweden gereden om zo dicht mogelijk bij Malmö in de buurt te komen. Snelweg, omleidingen, files etc. Dus geen foto’s van natuur etc. om nou foto’s of filmpjes van de E5 highway te plaatsen is ook zo wat

Zo dicht mogelijk bij Malmö (vlak bij de bruggen naar Denemarken) een camping gevonden omdat we dan morgen slechts 325km naar Denemarken/Legoland hoeven te rijden. Daar verblijven we 2 nachten op de Legoland camping en hebben we tickets gekocht voor Legoland zelf. Zo komen we steeds een paar 100 km dichter bij huis. Vanaf Legoland nog 900 km maar ook die doen we in 2 etappes, zo blijft er elke dag wat tijd over om in de middag nog even in het zonnetje te relaxen, zwemmen of iets ander te doen.

We komen net aan op de camping en ik heb bewust een “state of the art” camping uitgezocht, eigen wateraansluiting, elektra uiteraard, TV als je wilt, afvoer voor vuilwater op de plek zelf, eigen afgebakende gemaaid grasveldje en het meest belangrijkste gegarandeerd goede WIFI. Het is nog net geen hotel. Alles moet je achteraf afrekenen, de elektra die je gebruikt, hoe lang je doucht, alles. Je krijgt een persoonlijke code en met die code kun je naar de Douche, WC, Restaurant, broodjes halen, slimme lui die zweden, een code intypen voel je niet in je portemonee…. Elke keer als je die code intypt gaat de meter lopen. Wil je niet 6 maar 2x 6 minuten douchen, even de code intypen en hij doet het weer. Samen douchen loont dus de moeite hier, maar de zweedse dames in de camper tegenover mij voelen daar niets voor. Gek hé, kun je besparen in je vakantie….

Ja, en sterke WIFI is ook belangrijk omdat Nederlands Elftal speelt vanavond, dat kan ik natuurlijk niet missen. Bovendien kan ik nu ook dit tekstje plaatsen.

Tot morgen, John en Sylvia

Bergweg weg

Vandaag verlaten we de bergen want we gaan richting het zuiden. Want morgen gaan we in zweden een dagje shoppen, we hebben een mooie giga shoppingmall uitgezocht, beetje winkelen, souveniertje, lekker eten en daarna 10km verderop naar een camping. Normaal zeg ik altijd tegen Sylvia op vakantie, nee dit kun je niet kopen, want je krijgt het niet mee in het vliegtuig. Nu hebben we een camper mee met plenty ruimte. Ik hou mijn hart (en creditcard) vast.

We verlaten vandaag wel de bergen maar niet via de route die we gekomen zijn, dat zou te simpel zijn, we pakken de 24km lange tunnel de andere kant op (ik weet nu wat een mol moet voelen) en volgen de T50 naar het zuiden. Op die manier doorkruisen we nog een berggebied en een hoogvlakte. Prachtige route, niet willen missen maar de T in T50 staat voor traag. Ik denk dat we 50km aan tunnels hebben gehad en meer dan 70 haarspeldbochten. De eerste 2 uur denk je wauw, daarna denk je auw, moet je vaker stoppen want je moet zo geconcentreerd blijven, soms is de weg 5 meter breed maar soms ook maar 3 meter. Dus vaker stoppen.

Gelukkig zagen we onderweg onze favoriete lunchplek en daar hebben we dan ook even lekker gebruik van gemaakt. Alles wat ik nu opmaak kan Syl morgen niet shoppen ha ha… Rond 15.30 aangekomen op de Holman camping. Zonnetje schijnt dus stoelen naar buiten, maar nee hoor, camping ligt aan een meer je wordt lek gestoken van de muggen. Dan maar beetje chillen met de ramen open (overal horren in, top) en de voetbalwedstrijd van vorige week terugkijken, de WIFI is hier top.

Tot morgen,

John en Sylvia

Scenic route

Vandaag lekker uitgeslapen, het is bewolkt, maar het is droog en de temperatuur is in de dubbele cijfers, dat is al heel wat hier. Een scenic route staat op de planning. Oversteken over het fjord met Sylvia’s favoriete vervoermiddel, de veerboot.

Prachtige route, weer heel ander landschap, we zakken langzaam af naar het zuiden om maandag of dinsdag richting zweden te rijden, totale rit naar huis is drie dagen en we maken nog een tussenstop van 1,5 dag bij Legoland Denemarken. Als alles goed gaat zijn we vandaag (zaterdag) over een week thuis, maar….we hebben nog 1/3 hé. Hebben al weer ideeën voor volgend jaar opgedaan….geen betere tijd om na te denken over je volgende vakantie dan in je vakantie…

Voor het eerst rendieren gezien vandaag, stonden op de weg, weer eens wat anders dan beren op de weg. Zie het filmpje en de foto’s.

Zijn nu op een camping aangekomen die het woord “Nederlandse enclave” eer aan doet. Beetje grootschalige camping, maar er is geen andere in de buurt. Of je moet kamperen bij de boer, mmm daar krijg ik Sylvia niet warm voor. Net even heerlijk wezen douchen en scheren en dan straks even naar het Fjord lopen, camping ligt aan het water (hoeveel we er al niet gezien hebben, we raken de tel kwijt). Dan nog potje koken en dan waarschijnlijk een netflixje doen.

Tot morgen, John en Sylvia

Alles is op

Gisteren op 5 km voor onze camping gaat er een lampje op het dashboard branden. Heel vreemd symbooltje, nog nooit gezien. Gestopt, motor uitgezet, even gewacht en weer gestart. Lampje brand niet meer, ik had nog wel even een foto van het lampje gemaakt. Gisterenavond in de handleiding van de auto gezocht, symbooltje komt niet voor in de handleiding. Papier was op denk ik. Sylvia zei, google even op AD-blue en ja hoor, de AD-blue moet bijgevuld worden.

AD-blue is een vloeistof die je kunt tanken en zich vermengt met de diesel zodat de roet uitstoot wordt beperkt, hierdoor haal je de hoogste euronorm (6) anders mag je met deze auto niet alle binnensteden in. Wij googlen naar waar ze dat verkopen en ja hoor, als we morgen onze route gaan rijden zit er eentje op 9 km afstand. Vanochtend aan het ontbijt, constateerden we dat de oude kaas (met welke wereldproblemen hebben wij ook te maken hé) bijna op is die we hadden ingeseald en meegenomen. Twee dingen moeten er altijd zijn voor mij op vakantie, wifi en oude kaas, anders ga ik niet. Ja, die kaas raakt ook al aardig op. Kwartiertje later start ik de auto, oeps nog voor 50km diesel in de auto, die raakt ook al op vandaag.

We staan dus bij de benzinepomp waar ze AD-blue verkopen (gewoon via een slang). Ja, zegt die jongen, maar het systeem werkt niet zo goed, ik denk dat de tank op is. Oke, wat dan, nou we hebben het ook in 5 liter verpakkingen staan, moet u het zelf even erin gieten. Hij vergat alleen te vertellen dat het dan wel ook 4x zo duur is (4,50 voor 5 liter en nu 22 euro voor 5 liter) Ging natuurlijk veel meer in dan 5 liter dus ook mijn creditcard raakt lekker op. Ook nog diesel getankt, die was niet op.

Mag ik ook twee koffie, sorry, het is een feestdag vandaag en de koffie is vandaag niet bezorgd, die is op. Oh…oh….wordt het zo’n dag, wat is dit voor een wokkie wokkie land. Op naar de volgende benzinepomp op de route, mag ik twee koffie…….tja, die is op, ik ging net koffie zetten, duurt maar 20 minuten, ik kijk haar aan, zeg 6-7 seconden helemaal niets en ze zegt, no, you are not gonna wait for that, wat mimiek al niet kan doen hé. En dan wordt ik langzaam aan boos op de hele wereld, die duitser voor mij kan niet rijden, waarom staat er geen bord dat er een feestdag is, hoezo hangt de dashcam scheef, wat is dat trouwens voor een feestdag, dat ze de laatste Trol in het fjord hebben verzopen in 1985 of zo….kijk dat bedoel ik, boos.

Ja, hoor in het volgend dorp, koffie, lekker man, twee volle bekers, bloedheet en lekker sterk. Ergens langs een meer de camper geparkeerd en zitten lunchen in het zonnetje, ja ja, de zon schijnt, 22 graden hier (regen was op denk ik). Rond 3 uur komen we op de camping aan, speciaal uitgezocht omdat je kampeert in een pruimenboomgaard. Heb ik nog nooit gedaan, ik heb uberhaupt nooit gekampeerd dus dat is niet zo bijzonder. Bordje bij de receptie, we zijn er niet. Personeel ook op denk ik, of we 300 meter verderop in het dorp in het restaurant ons willen melden.

Ik reken af, je gelooft het niet, kreeg geen kassabon, want de kassarol was op, gelukkig krijg ik de WIFI uitleg van de incheckmeneer. Supermooi plekje, uitzicht op de gletsjer en tussen de grasvelden met pruimenbomen. Zo nu lekker in het zonnetje, we hebben een wasje gedraaid, die hangt in de zon te drogen. Nou vanavond Nederland-Frankrijk kijken tussen de pruimenbomen, wat wil een mens nog meer.

Alvast de WIFI getest, niet vooruit te branden, de wedstrijd die ik ga kijken duurt 4,5 uur met deze verbinding, dat houdt memphis nooit vol, zeg dan goddomme niet dat je WIFI op de gehele camping heb. Maar WIFInd de verbinding op de camping. Nou Wifi dus ook op, dan maar via mijn telefoonabonnement, je raad het al nog 400 MB dan is ook dat op. Dat wordt dus weer opwaarderen, ik ga echt niet zonder WIFI zitten. Ik kijk naar de gletsjer, zie de eeuwig sneeuw en denk, die raakt nooit op en langzaam kom ik weer tot mezelf. Maar als ik morgen het dorp uitrijdt langs die incheckmeneer, moet ik me toch inhouden om niet het snoer van de handscanner om zijn nek te wikkelen en…

Groet, John en Sylvia

Van warm naar koud

Vanochtend van Skogli camping vertrokken met een onbewolkte lucht. Wel 5 graden toen we wakker werden, maar het weer was prachtig. Op naar de scenic rout over de “15”. Ruim 3,5 uur sturen met onderweg uitstapjes naar een waterval, een broodje, een ravijn en zeker 12 tunnels.

Bij “circle K” heerlijke koffie gehaald en de camper weer afgetankt, want de volgende benzine pomp is minstens 90 km verder. Ook de olie gecheckt van de camper en gelijk bijgevuld. Daarna weer verder. Had was stralen weer met 19 graden maar 1,5 uur later was het 8 graden met regen en veel, heel veel wind. Na de 5e tunnel zaten we midden in de bergen en was het nog maar 3 graden en regenen als een malle. Dat bederft onze pret niet want tot nu toe was het steeds droog als we het nodig hadden.

Rond 4 uur waren we op de “mindresunde” camping. Een camping met slechts een paar plaatsen langs een fjord. Droog, bewolkt en de wind was gaan liggen. De campingreceptie was dicht, brief je op de deur “Vi er ikke her” duidelijk toch? Google wist ons te vertellen dat ze er niet waren, maar ook een telefoonnummer ernaast. Binnen 2 minuten stond de ”incheck-meneer” op de camping. Stroom, uitzicht en WIFI.

Wat heb je nog meer nodig. Zo, nu even lekker wat te eten maken en een netflixje kijken, groet, John en Sylvia.